programy, akcje i projekty - "Odkrywcy sekretów nauki" |
Zakończyliśmy realizację projektu
„Odkrywcy sekretów nauki”
Jednym z najważniejszych celów edukacji przyrodniczej jest uczenie poprzez poszukiwanie, odkrywanie, badanie. Projekt opierał się na nowoczesnych metodach nauczania: kluczowe miejsce
zajmował eksperyment i doświadczenia. Chodziło mi o to, by uczniowie nabywali umiejętności obserwacyjne, badawcze,
zdobyli rzetelną wiedzę oraz przyjęli poszukującą i badawczą postawę. Za sprawą ogólnie dostępnych substancji, materiałów wprowadziłam dzieci w skomplikowany świat chemii, fizyki i innych nauk.
Zaproponowane uczniom eksperymenty pobudziły zaciekawienie najbliższym otoczeniem, różnorodnością, bogactwem i jego pięknem oraz wzbudziły zainteresowanie naukami przyrodniczymi(
chemią, fizyką, biologią), ponadto wyzwalały pozytywne emocje.
Zajęcia były tak zorganizowane, że umożliwiły uczestnikom samodzielną aktywność i umiejętność rozwiązywania problemów. Rozwijały współpracę w grupie i poprawiły komunikację miedzy nimi. To
wszystko sprzyjało przyswojeniu podstawowych wiadomości z zakresu przyrody.
Ponadto eksperymenty ukazały olbrzymią rolę jako źródła poznawania otaczającego świata. Z pewnością mogę stwierdzić, że są nie tylko źródłem poznania i zdobywania informacji, ale odgrywają
znacznie większą rolę – uczą obserwacji zjawisk przyrodniczych, wyciągania wniosków prowadzących do uogólnień, a przez to stanowią także element kształcenia międzyprzedmiotowego. Rozwijały
umiejętność obserwowania oraz gromadzenia informacji. Pozwoliły poznać prawa i współzależności pomiędzy przyrodą a człowiekiem. Uwrażliwiły na problemy pojawiające się w relacjach między
człowiekiem i środowiskiem oraz wyposażyły uczniów w umiejętności ich rozwiązywania zgodnie z przyswojoną wiedzą i systemem wartości.
Przeprowadzane eksperymenty – obojętnie, czy wynik był zgodny z hipotezą, czy nie – wzbogacił uczniów w obiektywną wiedzę o badanym fragmencie rzeczywistości i doskonaliły umiejętności
badawcze. Dokonywane odkrycia z pewnością pozwolą uczniom inaczej patrzeć na świat, prawidłowo rozumieć, a przede wszystkim sprawią, że w kolejnych latach nauki zaczną się uczyć przedmiotów
ścisłych.
Ewaluacja jednoznacznie pokazała, że tematyka była bardzo interesująca. Stosowane metody i narzędzia pomogły zrozumieć omawiane treści. Ponadto uczniowie uznali, że nastąpił wzrost
zainteresowania eksperymentami i doświadczeniami. Wyrażali opinie: bardzo ciekawe, przydatne, poszerzały i utrwalały wiedzę i umiejętności oraz to szkoda, że się skończyły .
Udało się zrealizować wszystkie cele projektu na poszczególnych jego etapach.
Genowefa Górecka