programy, akcje i projekty - Program innowacji pedagogicznej z języka angielskiego |
PROGRAM INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO „Don’t be afraid to speak English”
metoda audiowizualna (słuchanie autentycznych tekstów, oglądanie filmów w angielskiej wersji językowej).
Autor i realizator innowacji: mgr Nina Balcer-Maćko
Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Kietrzu
w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Kietrzu
Tytuł innowacji:
„Don’t be afraid to speak English” (Nie bój się mówić po angielsku)
Podstawa prawna:
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz. U. Nr 56 z 2002 r. poz. 506, zm. Dz. U. Nr 176 z 2011 r. poz. 1051)
Rodzaj innowacji:
programowo-metodyczna
Czas realizacji:
1 września 2018r. – czerwiec 2020r. (rok szkolny 2018/2019 i 2019/2020)
Miejsce realizacji:
Innowacja pedagogiczna o charakterze programowo-metodycznym z zakresu nauczania języka angielskiego będzie realizowana w Szkole Podstawowej im. Jana Pawła II w Kietrzu w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Kietrzu od roku szkolnego 2018/2019
Klasy objęte innowacją:
Uczniowie klas VII wykazujący zainteresowania językiem angielskim.
Program na którym oparta jest innowacja:
Innowacja programowo-metodyczna
Program nauczania języka angielskiego w klasach IV-VIII szkoły podstawowej.
Autorzy: Melanie Ellis, Anna Rak
I Wstęp
W dzisiejszym świecie znajomość języków obcych, zwłaszcza języka angielskiego jest rzeczą niezwykle ważną. Globalizacja i otwarcie na świat jakie umożliwiają Internet, portale społecznościowe oraz inne środki masowego przekazu narzucają nam potrzebę płynnego posługiwania się językiem angielskim. Jego znajomość daje większe możliwości szukania interesujących informacji, poznawania ciekawych ludzi i poszerzania swojej wiedzy, dlatego bardzo ważne jest zachęcanie uczniów do posługiwania się nim w realnych sytuacjach, w których będą mogli kształcić i rozwijać swoje umiejętności w zakresie czytania, słuchania, pisania i mówienia.
Proponowana innowacja jest efektem moich obserwacji i spostrzeżeń w trakcie siedemnastoletniej pracy na stanowisku nauczyciela języka angielskiego w szkole podstawowej. Wprowadzenie w naszej szkole innowacji pedagogicznej „Don’t be afraid to speak English” podyktowane jest chęcią stworzenia uczniom naszej szkoły możliwości nauki języka angielskiego ze szczególnym naciskiem na jego najistotniejszy aspekt – umiejętność sprawnego komunikowania się w języku angielskim. Rozbudzi to w uczniach chęć zgłębiania wiedzy, ciekawość poznania innych języków, motywację do dalszej edukacji a przede wszystkich pomoże przełamać barierę językową.
Nadrzędnym zadaniem nauczyciela jest promowanie języka angielskiego wśród dzieci oraz uczynienie z nauki procesu przyjemnego i efektywnego. Aby osiągnąć ten cel, niezbędne jest uatrakcyjnienie sposobu nauczania i uczenia się języka angielskiego w szkole. Uczniowie będą zatem doskonalili swoje umiejętności językowe poprzez czytanie literatury dziecięcej w formie tradycyjnych książek w wersji tzw. easy readers (uproszczonych lektur obcojęzycznych), oglądanie kreskówek i filmów w angielskiej wersji językowej, naukę piosenek anglojęzycznych, pisanie listów po angielsku do uczniów, wykorzystanie do nauki fiszek językowych. Pozwoli to dzieciom na kontakt z żywym językiem i przyczyni się bezpośrednio do bogacenia słownictwa oraz doskonalenia wymowy. Najistotniejszą rzeczą, którą będę się starała przekazać podczas zajęć swoim uczniom to fakt, aby nie bały się po prostu mówić i używać języka angielskiego w codziennych sytuacjach życiowych. Strach przed mówieniem często wynika nie z nieznajomości słownictwa czy zasad gramatyki, a ze strachu przed ośmieszeniem, który należy w sobie przezwyciężać i zmierzać do płynności językowej małymi krokami w myśl zasady: im więcej będziemy mówić po angielsku, tym nasza płynność językowa będzie lepsza, a lęk mniejszy. Bardzo ważną zasadą, którą staram się wpoić moim uczniom to, aby nie bali się regularnie słuchać i oglądać oryginalnych programów i filmów. Początkowym celem jest oswojenie się z językiem angielskim, po czym przychodzi zrozumienie a następnie w miarę swobodne posługiwanie się językiem.
W trakcie prowadzonych zajęć uczniowie będą rozwijali zintegrowane umiejętności językowe takie jak: znajomość środków i funkcji językowych, odbioru tekstów pisanych, słuchanych oraz tworzenia wypowiedzi pisemnych. Dodatkowo zajęcia nastawione będą na rozwijanie kompetencji komunikacyjnych związanych z sytuacjami z życia codziennego. Zajęcia będą prowadzone również z wykorzystaniem komputera, tablicy multimedialnej i Internetu.
II Cele innowacji:
Cele ogólne:
Cele szczegółowe:
Uczeń:
Dodatkowym celem ważnym dla podniesienia jakości pracy szkoły jest poszerzenie jej oferty edukacyjnej.
III Zasady innowacji
Innowacja pt. „Don’t be afraid to speak English” będzie realizowana przez grupę uczniów z klas VII w roku szkolnym 2018/2019, a następnie będzie kontynuowana przez nich w kolejnej klasie (rok szkolny 2019/2020). Innowacją objęci zostaną chętni uczniowie, którzy pragną poszerzać swoją znajomość języka angielskiego. Innowacja realizowana będzie podczas zajęć w ramach działań statutowych oraz na lekcjach języka angielskiego.
IV Metody i techniki pracy
Metody realizacji celów innowacji będą uwzględniały różnorodne metody, formy oraz techniki pracy z uczniami.
Formy i techniki pracy:
Materiały i środki dydaktyczne:
V Treści programowe
Tematyka zajęć odnosi się do zakresu wymagań zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej II etapu edukacyjnego klas IV-VIII i obejmować będzie: rozumienie wypowiedzi, tworzenie wypowiedzi, znajomość środków i funkcji językowych, przetwarzanie wypowiedzi i ich redagowanie. Tematyka zajęć ma charakter otwarty, a nauczyciel może planować i modyfikować ją w zależności od potrzeb swoich uczniów:
- Let’s watch – oglądanie filmów i bajek w angielskiej wersji językowej dostępnych w Internecie takich jak: The full house; Fuller house, Flintstones, Sesame Street, Peppa Pig, High School Musical, Harry Potter, Kevin Home Alone, Witch, Family album USA, Muzzy in Gondoland, Friends i wiele innych, w których tempo wypowiadanych zdań i zwrotów będzie odpowiadało biegłości językowej uczniów; częste powtarzanie.
-My i piosenka – praca z piosenką w języku angielskim, wprowadzanie nowych struktur w kontekście, wprowadzenie nowego słownictwa i utrwalenia już znanego, tłumaczenia, ćwiczenia wymowy, nauka zwrotów, śpiewanie piosenki.
- Praca ze słownikiem dwujęzycznym.
- Korzystamy z programów mulimedialnych
- Redagujemy listy i meile do przyjaciół z i innych szkół, blog, opis,
-Wycieczka na Uniwersytet/Wyższej Szkoły na zajęcia językowe (spotkanie z native speaker)
- Everyday life - scenki komunikacyjne, dialogi (potrafię zapytać o cenę, zdrowie, kierunek, ulubione rzeczy…
- Ulubieni artyści (aktor, piosenkarka) przygotowujemy prezentacje.
- My favourite English poem – przygotowujemy wiersz po angielsku do prezentacji konkursowej
-Let’s read stories in English – czytanie opowieści, historyjek w formie książek w uproszczonej wersji językowej (easy readers wyd. Oxford) – wykonywanie zadań do książki;
-przygotowanie uczniów do konkursów języka angielskiego
- My world – krótkie prezentacje ulubionych rzeczy
- Rozwiązujemy zadania przygotowujące do konkursów z języka angielskiego.
VI Przewidywane efekty
Celem wprowadzenia innowacji jest podniesienie poziomu kształcenia w zakresie języka angielskiego, przezwyciężenie blokady w posługiwaniu się językiem obcym , zdobycie przez uczniów większej pewności siebie i śmiałości.
Efekty dla uczniów
Efekty dla szkoły:
VII Ewaluacja
Ewaluacja innowacji będzie realizowana pod koniec każdego roku szkolnego. Na bieżąco prowadzona będzie obserwacja pracy i postępów uczniów zarówno podczas zajęć, jak i konkursów oraz zbierane będą informacje o pozytywnych efektach wychowawczych.
Narzędziem ewaluacji będą:
-ankieta ewaluacyjna dla uczniów i rodziców
-zdjęcia i informacje umieszczane na stronie internetowej szkoły
Sposoby ewaluacji:
-rozmowy z uczniami
-obserwacja pracy i zaangażowania uczestników innowacji podczas zajęć
-udział w konkursach języka angielskiego o różnym zasięgu
-analiza efektów pracy uczniów
Literatura
Wydawnictwo OXFORD