programy, akcje i projekty - Innowacja pedagogiczna „ Obserwując i doświadczając odkrywamy tajemnice przyrody”.
Od września 2017 roku do czerwca 2018 roku uczniowie zainteresowani naukami ścisłymi, przyrodniczymi z klasy : Va, VIa, Vb i VIc uczestniczyli w programie innowacyjnym pt.” „ Obserwując i doświadczając odkrywamy tajemnice przyrody”. Autorem i realizatorem innowacji jest p. Genowefa Górecka.
Innowacja ma charakter organizacyjno - metodyczny.
Program ma na celu wspieranie indywidualnych uzdolnień i predyspozycji uczniów, popularyzację metod aktywizujących, podwyższenie jakości pracy szkoły. Ponadto program zakłada rozbudzanie aktywności poznawczej wśród uczniów, pobudzanie do działania, prowokowanie do zadawania pytań, myślenia i poszukiwania informacji. Stworzenie warunków, aby uczestnicy zajęć czuli swoją wartość, umieli i mogli prezentować własne osiągnięcia.
Obserwacja, doświadczanie, badanie oraz twórcze eksperymentowanie – to podstawowe metody, realizowane na zajęciach.
Treści towarzyszące realizacji innowacji oparte są przede wszystkim o Podstawę Programową Przyrody w klasach 4-6, które zostały ujęte w bloki tematyczne:
powietrze
woda,
budowa materii,
ochrona przyrody,
ruch,
rodzaje oddziaływań,
światło.
Mam nadzieję, że uczniowie podczas odkrywania, doświadczania, przeżywania będą czerpać ogromną przyjemność i radość z samodzielnie wykonanych doświadczeń, badań, obserwacji. A wdrożenie innowacji przyczyni się do ujawnienia drzemiących w każdym dziecku pokładów chęci do rozwijania indywidualnych predyspozycji. Z pewnością te zajęcia będą także świetnym sposobem na utrwalenie wiedzy poznanej w ramach programowych jednostek lekcyjnych z przyrody.
Cele główne:
-rozwijanie zdolności poznawczych uczniów,
-rozwijanie umiejętności poszukiwania i korzystania z informacji,
-wykształcenie umiejętności dzielenia się swoją wiedzą,
-kształtowanie postaw proekologicznych i budzenie szacunku do przyrody,
-rozbudzenie i rozwijanie pasji badawczej,
-wyrabianie umiejętności pracy w grupie,
-poszerzenie i pogłębienie wiedzy i umiejętności zgodnie z indywidualnymi możliwościami,
-zwiększenia atrakcyjności organizacji, form zajęć i metod nauczania.
Cele szczegółowe:
-zapoznanie z rolą roślin w tworzeniu mikroklimatu,
-poszerzenie wiedzy i umiejętności z różnych dziedzin nauk przyrodniczych: geografii, fizyki, chemii, biologii,
-obserwacja zjawisk i procesów przyrodniczych w bezpośrednim kontakcie z przyrodą,
-ćwiczenia umiejętności obserwacji,
-kształcenie umiejętności przeprowadzania doświadczeń fizycznych, chemicznych,
-ćwiczenie umiejętności twórczego rozwiązywania problemów,
-uświadomienie roli nauki w rozwoju cywilizacyjnym człowieka,
-podnoszenie aktywności ruchowej,
- kształtowanie umiejętności bezpiecznego eksperymentowania, stawiania hipotez na temat zjawisk i procesów zachodzących w przyrodzie i ich weryfikacja,
-kształtowanie wnikliwej obserwacji doświadczeń fizycznych, chemicznych, opisywania wyników i wnioskowania,
- wykształcenie umiejętności wykorzystania wiedzy w praktyce,
-popularyzacja wiedzy przyrodniczej,
-rozwijanie umiejętności planowania i przeprowadzania doświadczeń,
-rozwijanie większej samodzielności w działaniu,
-wykształcenie umiejętności bezpiecznego obchodzenia się ze środkami chemicznymi,
- wykształcenie postawy odpowiedzialności za bezpieczeństwo własne i kolegów w trakcie wykonywania doświadczeń,
-zapoznanie ze sprzętem laboratoryjnym,
-rozwinięcie świadomości, jak dalece przedmiot przyroda jest niezbędny w każdej dziedzinie życia człowieka.
Jak i co odkrywaliśmy, i badaliśmy w pierwszym półroczu podczas zajęć?
Podczas realizacji programu istotne znaczenie miały lekcje w terenie, czyli zajęcia odbywające się poza budynkiem szkolnym, w jego najbliższym otoczeniu. Umożliwiły one wykorzystanie środowiska jako źródła wiedzy przyrodniczej. Ponadto były bardzo cenne , gdyż angażowały wszystkie zmysły uczestników w poznawaniu otaczającej przyrody i spotęgowały odbiór zjawisk i wytworów przyrody. Rozbudzały ciekawość i aktywność i pobudzały do większego działania. Bezpośredni kontakt z roślinami, grzybami i zwierzętami pozwalał na poznanie warunków życia i ich potrzeb. A także zrozumienia istoty i znaczenia równowagi biocenotycznej oraz katastrofalnych skutków jej zakłócenia. Uczniowie zaznajomili się z konkretnymi problemami, przykładami wpływu działalności człowieka na przyrodę. Dokonywali pomiarów, badań i oceny stopnia skażenia powietrza. wody i gleb. W trakcie zajęć terenowych uczestnicy kształcili umiejętności obserwowania, spostrzegania oraz dostrzegania współzależności organizmów i zjawisk. Realizacja lekcji w terenie umożliwiła wzmocnienie więzi emocjonalnych uczniów z przyrodą, wykształciła wrażliwość estetyczną, która warunkuje przeżywanie piękna otaczającego nas świata i więzi z przyrodą.
Wrześniowe zajęcia innowacyjne poświęcone były przede wszystkim różnorodności gatunkowej roślin i grzybów. Podczas warsztatów uczniowie oznaczali ich nazwy za pomocą kluczy i określali cechy przystosowujące je do życia w środowisku lądowym, a także wcielili się w rolę fotografów, aby uwiecznić szczególnie interesujące ich obiekty. Z zebranych okazów wykonywali preparaty mikroskopowe i prowadzili ich obserwację. Badacze ponadto obserwoawli liczbę roczników igieł obecnych na gałęziach świerka stanowiło to podstawę do wyciągnięcia wniosku o jakości powietrza.
Innym zagadnieniem którym się zajęli to: oddziaływanie elektryczne. To były bardzo inspirujące zajęcia, które przyniosły uczestnikom wielką dumę i radość w biegłości poruszaniu się w tym obszarze.
Październikowe warsztaty poświęcone były poznawaniu nieożywionego składnika przyrody – powietrzu. Młodzi naukowy badali skład i właściwości powietrza. Przeprowadzali doświadczenia i eksperymenty, stawiali hipotezy, udowadniali je i wyciągali wnioski. A oto niektóre z nich: Czy strzykawka jest pusta?, Dlaczego chleb rośnie na drożdżach?, Jak zachowuje się powietrze ciepłe, a jak zimne? Dlaczego samolot unosi się do góry? Jak stworzyć gaśnicę śniegową? Dlaczego ciało wyrzucone w powietrze spada z powrotem na ziemię? Dlaczego ciało zmienia prędkość i kierunek ruchu? Co to jest masa, a co to jest ciężar? Dlaczego jabłko zanurzone w wodzie ma mniejszy ciężar niż jabłko w powietrzu?, Jak powstaje bryza? i wiele innych. Badacze określali także stopień zanieczyszczenia powietrza za pomocą tzw. skali porostowej. Na której to podstawie zidentyfikowali występujące typy morfologiczne plech porostów. Podczas badań okazało się, że powietrze w Kietrzu jest mocno zanieczyszczone. Te warsztaty z pewnością wpłynęły na świadomość uczniów i zmusiły do refleksji odnośnie negatywnego zachowania ludzi i wpłyną na wzrost poczucia odpowiedzialności za stan naszej planety.
W listopadzie i grudniu, to również czas wielu wrażeń, nowych wiadomości, umiejętności i doświadczeń. Badacze zajęli się wodą, jej budową i właściwościami, to liczne doświadczenia np.: Dlaczego niektóre ciała pływają , a inne toną?, Dlaczego strumień wody wypływający z dolnej dziurki w butelce jest większy?, Czy ciśnienie w wodzie zależy od kształtu naczynia?....
Innym ważnym problem którym zajęli się uczniowie to, ochrona wód przed zanieczyszczeniami. W tym celu między innymi udali się do oczyszczalni ścieków. Tam zapoznali się z metodami oczyszczania ścieków ( zwiedzali i oglądali kolejno obiekty technologiczne z tym związane). I już dla nich takie pojęcia jak: osadniki wstępne, komory osadu czynnego, poletka osadu, oczyszczanie mechaniczne, biologiczne czy chemiczne, przepompownia nie stanowią żadnych tajemnic. A w przyszłości może któregoś z nich zainspiruje to do poszukiwań nowych alternatywnych metod oczyszczania ścieków. Kolejnym ważnym elementem poznawania tajników związanych z wodą, było spotkanie z panem kierownikiem hydrokanu w tzw. wieży ciśnień. W tym miejscu dowiedzieli się i obejrzeli urządzenia dzięki którym woda trafia do naszych domów oraz zapoznali się z technologią jej uzdatniania. Teraz już uczniowie bardziej rozumieją, dlaczego należy oszczędzać i chronić wodę i oczywiście niezwykle interesujące znane są dla nich zasady funkcjonowania maszyn i urządzeń wodociągowych.
Inne absorbujące uczniów zajęcia to zagadnienia chemiczne. Uczniowie badali ph różnych substancji, określali jej skalę oraz zapoznawali się wykorzystaniem tej wiedzy w życiu codziennym. Ponadto badali odczyn gleb, pobranych z różnych miejsc naszego miasta, po czym analizowali przyczyny różnego ich odczynu.
Styczeń to czas kolejnych eksperymentów, doswiadczeń wyjaśniających zjawiska występujące w życiu człowieka, w przyrodzie( np.dyfuzja, osmoza, sprawdzanie tzw. skóry wody, czyli napięcie powierzchniowe, jak ogrzewa się woda?, dlaczego ciepło wywołuje ruch? i wiele innych.).
Luty przyniósł swobodę. Uczniowie wykonywali doświadczenia, eksperymenty według własnych zainteresowań i własnego pomysłu.
Maj to czas wspaniałych wycieczek do zakładów pracy: do Zakładu Produkcji zwierzęcej, do Kombinatu Rolnego Kietrz. Praca z komputerem - wykonywanie prezentacji na temat "Stan naszego środowiska".
Sprawozdanie z realizacji programu innowacyjnego „Obserwując, eksperymentując i doświadczając poznajemy tajemnice przyrody”.
Program był realizowany w roku szkolnym 2017/2018 przez uczniów klasy 5a, 6a,b i c. Był dostosowany do uczniów zdolnych, mających duży potencjał twórczy i możliwości poznawcze. W związku z tym w trakcie zajęć otrzymywali większą liczbę złożonych, ciekawych i niekonwencjonalnych zadań.
Temu wszystkiemu sprzyjał charakter zajęć pozalekcyjnych w odróżnieniu od systemu klasowo- lekcyjnego, co dało większą swobodę doboru metod i form i organizacji pracy i stworzyło uczniom możliwości realizacji zadań w odpowiednim dla nich tempie i otoczeniu.
Zajęcia były blokowe połączone w sesje 2, 3 a nawet 4 godzinne. Pozwoliło to na pracę, bez niepotrzebnego pośpiechu. Aktywność nauczyciela podczas zajęć była ograniczona do minimum. Uczniowie mieli czas na pomyłki w swoich dociekaniach i na poprawę tego, co zostało zrobione nieprawidłowo podczas działań laboratoryjnych, czy terenowych. Zajęcia nie ograniczały inwencji i zainteresowań uczniów, a umożliwiły samodzielną aktywność i umiejętność rozwiązywania problemów, obserwowania i wyciągania wniosków.
Program opierał się na nowoczesnych metodach nauczania. Kluczowe miejsce zajmował eksperyment i doświadczenia i zajęcia w terenie. Wykorzystywana była strategia uczenia się na bazie problemu, w oparciu o problem. Chodziło o to, by uczniowie nabywali umiejętności obserwacyjne, badawcze, zdobyli rzetelną wiedzę oraz przyjęli poszukującą i badawczą postawę. Za sprawą ogólnie dostępnych substancji, materiałów, produktów i przedmiotów stosowanych w gospodarstwach domowych wprowadziłam dzieci w skomplikowany świat chemii, fizyki i innych nauk.
Udało się zrealizować wszystkie cele projektu na poszczególnych jego etapach. Wszystkie działania zawarte w harmonogramie innowacji zostały zrealizowane.
Rozpoznawali pospolite gatunki roślin, zwierząt i grzybów.
Podczas warsztatów uczniowie oznaczali ich nazwy za pomocą kluczy, i określali cechy przystosowujące je do życia, a także wcielili się w rolę fotografów.
Poznawali nieożywione składnik przyrody – powietrze. Młodzi naukowy badali skład i właściwości powietrza. Uczestnicy przeprowadzali doświadczenia i eksperymenty, stawiali hipotez, udowadniali je i wyciągali wnioski. A oto niektóre z nich: Czy strzykawka jest pusta?, Dlaczego chleb rośnie na drożdżach?, Jak zachowuje się powietrze ciepłe, a jak zimne? Dlaczego samolot unosi się do góry? Jak stworzyć gaśnicę śniegową? Dlaczego ciało wyrzucone w powietrze spada z powrotem na ziemię? Dlaczego ciało zmienia prędkość i kierunek ruchu? Co to jest masa, a co to jest ciężar? Dlaczego jabłko zanurzone w wodzie ma mniejszy ciężar niż jabłko w powietrzu?, Jak powstaje bryza? i wiele innych. Badacze określaliśmy także stopień zanieczyszczenia powietrza za pomocą tzw. skali porostowej. Na podstawie skali porostowej zidentyfikowali występujące typy morfologiczne plech porostów. Na podstawie badań okazało się, że powietrze w Kietrzu jest mocno zanieczyszczone. Te warsztaty z pewnością wpłynęły na świadomość uczniów i zmusiły do refleksji odnośnie negatywnego zachowania ludzi i wpłyną na wzrost poczucia odpowiedzialności za stan naszej planety.
Badacze zajęli się wodą, jej budową i właściwościami. Były liczne doświadczenia: Dlaczego niektóre ciała pływają , a inne toną?, Dlaczego strumień wody wypływający z dolnej dziurki w butelce jest większy?, Czy ciśnienie w wodzie zależy od kształtu naczynia?....
Odbyło się wiele wycieczek.: do Kombinatu Rolnego( uczniowie poznawali produkcję zwierzęcą, roślinną, ze szczególnym uwzględnieniem mechanizacji i wykorzystania nowoczesnych metod ( komputeryzacji).
Zapoznali się z technologią i innymi tajnikami oczyszczania ścieków, urządzeniami wykorzystywanymi do uzdatniania i dostarczania wody do naszych mieszkań.
Zajmowali się problemem ochrony środowiska, znaczenia bioróżnorodności.
Odbyła się wycieczkę do rezerwatu przyrody. Podczas wycieczki na „Górę Gipsową” rozpoznawali rośliny chronione, analizowali warunki niezbędne do życia roślinom kserotermicznym ( glebę, skały, warunki klimatyczne). Badali, obserwowali, analizowali wpływ działalności człowieka na roślinność w rezerwacie, a także wykonywali zadania matematyczne dotyczące wydobycia gipsu w byłej kopalni przylegającej do rezerwatu).
Prowadzili badania dotyczące stopnia zanieczyszczenia najbliższego środowiska.
Przeprowadzali doświadczenia wykrywające składniki pokarmowe w artykułach spożywczych.
Wyznaczali masę, objętość i gęstość różnych substancji.
Wykonywali doświadczenia związane ze światłem ( rozszczepienie światła, tworzenie obrazów za pomocą kamery Obscura i omawialiśmy zasadę jej działania.
Sprawdzali, jak działa ludzkie oko?
Doświadczali rozróżniania różnych dźwięków i przyczyn ich powstawania i etapów słyszenia.
Określali ciężar substancji w różnych ośrodkach (powietrzu, w wodzie), poznali prawa Archimedesa.
Wykonywali doświadczenia tłumaczące pływanie i tonięcie ciał.
Wykonywali doświadczenia i eksperymenty potwierdzające cząsteczkową budowę materii.
Doświadczając poznawali tajniki tarcia i jego znaczenie.
Rozwijali zdolności informatyczne wykonując prezentację nt. stan naszego środowiska.
Bawiąc się poznawali tajemnicę powstawania baniek mydlanych.
Poznali najbliższe środowisko i jego specyfikę przyrodniczą oraz współczesne zagrożenia przyrody w wyniku działalności człowieka.
Realizacja programu uwzględniła zainteresowania i zdolności uczniów, ich potrzeby i aspiracje. Ponadto stymulowała rozwój emocjonalny , umiejętność pracy w grupie, odpowiedzialność za działania własne i zespołu.
Zaproponowane uczniom eksperymenty pobudziły zaciekawienie najbliższym otoczeniem, różnorodnością, bogactwem i jego pięknem oraz wzbudziły zainteresowanie naukami przyrodniczym ponadto wyzwalały pozytywne emocje.
Ważne miejsce zajęły wycieczki i zajęcia w terenie. Zorganizowane wycieczki oprócz wartości poznawczych i kształcących miały ogromne znaczenie wychowawcze. Budziły zainteresowanie, rozwijały spostrzegawczość, kształciły uwagę i postawę badawczą. Podczas wycieczek, zajęć terenowych występowało wzajemne przenikanie się elementów poznania i myślenia, społecznego działania i doznań emocjonalno- estetycznych, potrzeby ruchu i uczyły dyscypliny. Wzbudziły przywiązanie do najbliższej okolicy uczyły szacunku do przyrody, ludzi i ich wytworów. W ten sposób kształtowały postawę patriotyzmu.
Zajęcia pozwoliły poznać prawa i współzależności pomiędzy przyrodą a człowiekiem. Uwrażliwiły na problemy pojawiające się w relacjach między człowiekiem i środowiskiem oraz wyposażyły uczniów w umiejętności ich rozwiązywania zgodnie z przyswojoną wiedzą i systemem wartości. Dokonywane odkrycia z pewnością pozwolą uczniom inaczej patrzeć na świat, prawidłowo rozumieć, a przede wszystkim sprawią, że w kolejnych latach nauki zaczną z przyjemnością się uczyć przedmiotów ścisłych.
Uczyły zintegrowania wiedzy, wykorzystania umiejętności z różnych obszarów oraz przygotowały do funkcjonowania w warunkach zmienności. Była to okazja do rozwijania pomysłowości, zdolności i twórczego myślenia. Pobudziły motywację do uczenia się.
Dzięki zajęciom wyzwoliła się inicjatywa i samodzielność do pokonywania różnych wyzwań i trudności. Pobudziła się aktywność poznawcza i rozwinęło się zainteresowanie otaczającą rzeczywistością. Zajęcia doskonale kształtowały umiejętności i postawy uczniów niezbędne w życiu społecznym.
Poznanie problemów swojego regionu powinno zainspirować uczniów do podejmowania w przyszłości konkretnych działań rzecz rozwoju naszego miasta i ochrony przyrody.
Ewaluacja pokazała, że tematyka uwzględniona w programie była bardzo interesująca. Uczniowie chętnie uczestniczyli w zajęciach. Zajęcia przyniosły im wiele satysfakcji, radości i możliwości wykazania się co przyczyniło się do wzmocnienia poczucia własnej wartości. Stosowane metody i narzędzia pomogły zrozumieć omawiane treści. Ponadto uczniowie uznali, że nastąpił wzrost wiedzy i umiejętności oraz zainteresowania eksperymentami i doświadczeniami. Wyrażali opinie: bardzo ciekawe, przydatne, poszerzały i utrwalały wiedzę.