programy, akcje i projekty - Zachowaj Trzeźwy Umysł |
.................................................................................................................................................................................................................................................................................
Dzieci i młodzież są „bombardowani” obfitością ofert płynących z otaczającego je świata. By móc wybierać z niego wszystko to co najlepsze i najwartościowsze muszą
uświadomić sobie własne
potrzeby i cele, muszą znać poczucie własnej wartości oraz wiedzieć, co jest ważne, a z czego lepiej zrezygnować. Aby ułatwić uczniom osiągnięcie powyższych celów podjęłam
się przeprowadzenia
cyklu zajęć z uczniami klasy IV „b” w ramach kampanii „Zachowaj Trzeźwy Umysł”. Wychowawca: Genowefa Górecka
Każdy z nas jest odmienny i wyjątkowy. Cechy charakteru towarzyszące każdemu zwycięzcy są takie same. Oznacza to, że każdy z nas może być zwycięzcą.
Jaki jestem? Jaka jestem?
Poczucie własnej wartości składa się z trzech komponentów:
-świadome życie – chęć poznania świata, gotowość do uczenia się i zmiany poglądów, akceptacja tego, czego zmienić nie można oraz dążenie do samopoznania, czyli analizy własnych wad i zalet, kontakt ze swoimi emocjami, potrzebami, wartościami i aspiracjami;
-praktyka samoakceptacji - bycie swoim przyjacielem, troszczenie się o siebie, dbanie o zaspokojenie własnych potrzeb, współczucie sobie, dawanie sobie wsparcia;
-praktyka odpowiedzialności- poczucie kontroli nad własnym życiem, chęć podejmowania decyzji i liczenia się z ich konsekwencjami;
-praktyka asertywności - dbanie o własne prawa potrzeby, umiejętności wyrażanie siebie bez krzywdzenia innych;
-praktyka życia celowego - umiejętności określania i realizacji priorytetów zgodnie z własnymi potrzebami i marzeniami;
- integralność osobista - życie w zgodzie z samym sobą, z własnymi przekonaniami, wartościami i normami oraz rozwój życia duchowego.
To postawa zaufania, wiary i szacunku dla samego siebie. Wyraża się w uczuciach, jakie do siebie żywi.
Jest to umiejętność dostrzegania w każdym wydarzeniu jego dobrych stron i koncentrowania się na pozytywnych skutkach działań własnych i innych ludzi.