programy, akcje i projekty - Trzymaj formę |
Sprawozdanie z realizacji projektu
do KONKURSU NA PROJEKT EDUKACYJNY
PROMUJĄCY ZMIANĘ ZACHOWAŃ W ZAKRESIE STYLU ŻYCIA W ŚRODOWISKU LOKALNYM W RAMACH REALIZACJI OGÓLNOPOLSKIEGO PROGRAMU EDUKACYJNEGO TRZYMAJ FORMĘ!
w roku szkolnym 2015/2016
Szkoła uzyskała I miejsce w województwie opolskim i została zakwalifikowana do etapu krajowego.
Tytuł projektu |
Zdrowie – to skarb, kapitał każdego człowieka |
|
Imię i nazwisko nauczyciela – inicjatora,koordynatora i realizatora projektu |
Genowefa Górecka |
|
1. Opis realizacji celu głównego oraz celów szczegółowych projektu.
· Pogłębienie wiedzy w zakresie prawidłowego żywienia: wartości odżywczych składników pokarmowych i ich źródeł - zaprezentowanie wszystkim uczniom nowej Piramidy Żywienia - wykonanie wystawki edukacyjnej, - poszukiwanie, gromadzenie, selekcjonowanie wiedzy na temat prawidłowego żywienia, - zorganizowanie dyżurów uczniowskich w stołówce szkolnej mających na celu zachęcanie dzieci do spożywania surówek, - przygotowywanie przez uczniów kanapek uwzględniając wszystkie składniki odżywcze, obliczając ich wartość odżywczą - dbałość o zdrowie i estetykę: obliczanie BMI, - zamontowanie dystrybutora do wody pitnej dla dzieci - zorganizowanie dnia degustacji, - inscenizacja dla uczniów „Żyj zdrowo” - wykonanie ulotek pt. „Recepta na zdrowie” - konkurs dla uczniów, rodziców i innych osób dorosłych „Wielki test wiedzy o zdrowiu” - wykonanie prezentacji multimedialnej „Zaburzenia stanu zdrowia i rozwoju związane z nieprawidłowym odżywianiem”. - szkolenie w ramach zespołów samokształceniowych, - wykrywanie składników pokarmowych za pomocą ćwiczeń laboratoryjnych - szkodliwość niektórych produktów spożywczych na zdrowie człowieka – eksperymenty i pokaz. · Poszerzenie, zrozumienie wiadomości na temat przyczyn powstawania wad postawy - wykonanie prezentacji multimedialnej „Możesz ograniczyć ryzyko wystąpienia wad postawy” - szkolenie w ramach zespołów samokształceniowych - przygotowywanie kart pracy z propozycjami ćwiczeń oraz testem sprawdzającym wady postawy |
· Kształtowanie właściwej postawy ciała: - przeprowadzenie testu ściennego i innych ćwiczeń korygujących - zredagowanie ulotek skierowanych do uczniów i rodziców, - zwrócenie uwagi na ćwiczenia śródlekcyjne, - ćwiczenia gimnastyczne międzylekcyjna na korytarzu szkolnym i w sali gimnastycznej prowadzone grupę projektową pod bacznym okiem nauczyciela wychowania fizycznego, - w ramach pedagogizacji odbyło się szkolenie nt przyczyn powstawania wad postawy w wieku szkolnym i sposób ograniczenia wystąpienia nieprawidłowości. - konkurs dla uczniów, rodziców i innych osób dorosłych „Wielki test wiedzy o zdrowiu” - wykonanie prezentacji multimedialnej „Możesz ograniczyć ryzyko wystąpienia wad postawy” - prelekcja na temat właściwej postawy ciała dla rodziców - szkolenie w ramach zespołów samokształceniowych · Uświadomienie odbiorcom projektu potrzeby aktywności fizycznej jako warunku prawidłowego rozwoju dobrego samopoczucia oraz dyspozycji do uczenia się. - został przeprowadzony sportowy tor przeszkód dla rodziców i uczniów, - korzystając z różnych źródeł w tym ze zbiorów internetowych pogłębiano wiedzę na temat zdrowotnych aspektów aktywności fizycznej, - wykonywanie prac plastyczno – technicznych w celu wykonania wystawki „Zdrowotne efekty aktywności fizycznej” - przygotowano ulotki dla wszystkich odbiorców, - zorganizowano sobotni marsz nornic walking, - piesza wycieczka w formie ścieżki matematyczno – przyrodniczej na Górę Gipsową i Zakładu Hodowli Bydła - wycieczka rowerowa edukacyjno – zdrowotne do Leśnego Rezerwatu w Rozumicach, - konkurs dla uczniów, rodziców i innych osób dorosłych „Wielki test wiedzy o zdrowiu” · Uwrażliwienie osób dorosłych (Rady Rodziców, instytucji i organizacji) na biologiczne potrzeby dzieci i uczniów - złożenie wniosku o dofinansowanie do Miejsko Gminnej Komisji Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Kietrzu, - zredagowanie podania do Rady Rodziców o wsparcie finansowe projektu, - zaangażowanie rodziców w przeprowadzenie dnia degustacji, - konkurs dla uczniów, rodziców i innych osób dorosłych „Wielki test wiedzy o zdrowiu” |
|||||||||
· Uświadomienie znaczenia zbilansowanej diety dla utrzymania prawidłowego stanu zdrowia: - wyszukiwanie z różnych źródeł informacji, - dbałość o zdrowie i estetykę: obliczanie BMI, - przygotowywanie przez uczniów kanapek z obliczając ich wartość zapotrzebowania energetyczną drugiego śniadania, - opracowanie indywidualnego healthplanu, - zapoznanie z tabelą wydatkowania energii podczas czynności dnia codziennego. - wykonanie prezentacji multimedialnej. |
|||||||||
2. Opis prezentacji rezultatów projektu (termin, miejsce, forma prezentacji, odbiorcy) · 18.02.2016r. - prezentacja wiedzy i umiejętności uczniów na spotkaniu z rodzicami „Zdrowe dzieci – wspólny cel szkoły i rodziców” (prezentacja multimedialna, pomiar ciśnienia tętniczego krwi, prezentacja prac uczniowskich: ulotki, plakaty, wiersze) · 16.03.216r. przeprowadzono ankietę losowo wybranych uczniów i rodziców naszej szkoły „Czy wiesz, jak trzymać formę?” – wyniki ankiet pozwoliły określić kierunek zmian postaw w zakresie odżywiania, aktywności fizycznej i utrzymywania właściwej postawy ciała, · 8.03.2016r. zorganizowano dzień „Owoc zamiast kwiatka”, aby utrwalić potrzebę zjadania warzyw i owoców kilka razy dziennie, · 04.03.2016r. – sportowy tor przeszkód dla uczniów, rodziców i nauczycieli w celu spędzania aktywnych form wypoczynku, · 9.03.2016r. – montaż dystrybutora do wody pitnej na korytarzu I piętra dla całej społeczności szkolnej, · 11.03.2016r. – wykonanie ekspozycji najciekawszych prac literackich, plastycznych i informatycznych, przyrodniczych i historycznych na korytarzu szkolnym dla wszystkich uczniów, · 15.03.2016r – przedstawienie w świetlicy szkolnej „Żyj zdrowo” dla całej społeczności szkolnej, · urządzenie sześciu wystawek edukacyjno – informacyjnych zgodnie z tematyką tygodniową zawartą w harmonogramie, · 16.03.2016r. – opracowanie osobistego healthplanu – uczniowie wszystkich klas, · 17.03.2016r. – doświadczanie i eksperymentowanie „Chemia na talerzu”, przypomnienie roli składników pokarmowych i ich wykrywanie w produktach, utrwalenie wiedzy na temat substancji szkodliwych w niektórych produktach spożywczych – uczniowie klas IV - VI · 18.03.2016r. – „Smacznie, zdrowo, kolorowo” - dzień zdrowego odżywiania – degustacja surówek, sałatek, koreczków owocowych i warzywnych · 18.03.2016r. – „Wielki test wiedzy o zdrowiu” – uczniowie i rodzice sprawdzali swoją wiedzę zdobytą podczas działań realizowanych w ramach projektu. · 19.03.2016r. – sobotni marsz nortcwalking, - uczniowie i rodzice, nauczyciele, · 21.03.2016r. – spotkanie całej społeczności uczniowskiej w świetlicy szkolnej w celu dokonania oceny realizacji projektu „Trzymaj formę” |
|||||||||
3. Ocena uzyskanych wyników. Wpływ projektu na praktyczną zmianę stylu życia jego uczestników: · Rozbudziliśmy zainteresowania szeroko pojętą problematyką zdrowia, · Zostało wykształcone poczucie odpowiedzialności za swoje zdrowie i innych, · Zwiększył się odsetek rodziców, którzy zaczęli wkładać więcej wysiłku na rzecz zdrowia własnego i rodziny, · Zwiększył się rozwój osobisty nauczycieli, rodziców, dzieci, · Pogłębił się zasób wiedzy, · Uległy poprawie relacje międzyludzkie: rodzic – dziecko, rodzic – nauczyciel, nauczyciel – dziecko, · Zacieśniła się współpraca pomiędzy rodzicami a nauczycielami, · Wypracowana została zgodność edukacji szkolnej z doświadczeniami w codziennym życiu, rodzinie i środowisku. |
|||||||||
4. W jaki sposób rodzice uczestniczyli w realizacji projektu? |
|||||||||
Prosimy określić, w jaki sposób rodzice angażowali się w realizację projektu: |
|
||||||||
Szczegółowy opis zaangażowania rodziców w działania projektowe: · Wspólne wykonanie harmonogramu projektu w postaci plakatu. · Współudział w poszukiwaniu sojuszników, sponsorów do realizacji zadań · Współudział w przygotowaniu scenariusza dnia degustacji surówek i sałatek · Zaplanowanie niezbędnej ilości warzyw i owoców do wykonania koreczków owocowych i ich zakupienie · Sporządzenie listy zdeklarowanych rodziców, którzy pragną włączyć się do upowszechniania spożywania warzyw i owoców przez dzieci, · Pomoc w organizacji przedstawienia (przygotowanie rekwizytów i charakteryzacji uczniów). · Działania na rzecz środowiska szkolnego poprzez zamontowanie dystrybutora do wody, · Czynny udział w Wielkim teście o zdrowiu „Trzymaj formę”, · Uczestnictwo w sobotnim marszu nortcwalking, jednocześnie sprawowanie opieki nad grupami uczniów biorących udział w powyższym marszu. · Udział w ewaluacji całego projektu · Uczestniczyli w spotkaniu podsumowującym realizację projektu. |
|||||||||
Sprawozdanie z realizacji programu było niezwykle bogate, potwierdzone licznymi zdjęciami i innymi wytworami, które zostały ujęte w formę książkową. Za tę pracę od strony technicznej sedecznie dziękuję p. Alicji Polak.
PRZYPOMINAMY
RECEPTĘ NA ZDROWIE
Prowadź zbilansowaną dietę, która dostarczy Twojemu organizmowi wszystkich potrzebnych składników odżywczych w odpowiednich proporcjach.
Zbilansowana dieta - to nie jest trudne!
Zbilansowana dieta, to taka, która dostarcza organizmowi wszystkich potrzebnych składników odżywczych w odpowiednich proporcjach, ale
pamiętaj, że:
⦁ Energia, którą przyjmujesz w posiłkach, i ta którą spalasz, powinny się równoważyć.
⦁ Kieruj się zasadami zdrowego odżywiania ,a one pozwolą Ci czasami zjeść coś „niezdrowego” bez żadnych konsekwencji dla Twojego zdrowia.
⦁ Spożywaj posiłki regularnie, 4-5 posiłków co 3-4 godziny (uwzględniając produkty z każdej grupy w piramidzie zdrowia).
Nowe zasady piramidy zdrowego żywienia
I miejsce - zajmują warzywa i owoce (jadaj co najmniej 400g dziennie) Pięć porcji dziennie. Regulują pracę naszego organizmu.
Chronią przed nadciśnieniem tętniczym, chorobami sercowo –naczyniowymi, zmniejszają ryzyko zmniejszania różnych rodzajów raka.
II miejsce – produkty zbożowe– ich funkcją jest uzyskiwanie energii. Jedz najlepiej produkty pełnoziarniste, gdyż zawierają witaminy i sole mineralne oraz błonnik.
Błonnik reguluje pracę przewodu pokarmowego, ułatwia dbanie o linię, zapobiega zaparciami i powstawaniu nowotworów jelita grubego.
III miejsce – mleko i jego przetwory (dorośli 2 szklanki a dzieci 3-4 dziennie) – to źródło białka, soli mineralnych (wapnia, magnezu),czyli budulca dla mięśni i kości, jak również witamin.
IV miejsce – mięso, ryby, rośliny strączkowe, jaja - bogactwo białka, soli mineralnych i poza tym witamin.
produkty mięsne do 0,5 kg na tydzień (2 porcje dziennie). Ogranicz spożycie mięsa czerwonego na rzecz białego.
- Rośliny strączkowe- jedz 2X w tygodniu.
- Ryby świetnie zastępują mięso, a ponadto dostarczają cennych kwasów omega-3 (działanie przeciwzapalne).
- Nie bójmy się jajek ( nawet 6 szt. tygodniowo).
V miejsce -wzbogać swoją dietę w garść orzechów, nasion słonecznika, dyni. Zawierają witaminy, kwasy omega-3.
Tłuszcze są nam potrzebne, ale wybieraj oleje, oliwy, a unikaj tłuszczów zwierzęcych. Spożywaj do dwóch łyżek dziennie.
Dopełnieniem właściwego odżywiania jest ograniczenie soli (dziennie5g), cukru na rzecz ziół.
Dbaj o to: Co jesz! Jak często! Ile jesz!
⦁ Dostarczaj organizmowi wystarczającą ilość płynów gł. WODĘ ok. 2 L DZIENNIE.
Zbawienna właściwość wody.
*pomaga trawić , wchłaniać i przenosić pokarm,
*usuwa zbędne produkty przemiany materii, w tym związki toksyczne,
*reguluje temperaturę ciała, chroni i nawilża cia
Bądź aktywny fizycznie! Codziennie! TO PODSTAWA ! 60 minut dziennie!⦁ Zachowaj skorygowaną postawę ciała podczas siedzenia przy biurku, ławce, przed komputerem oglądaniem telewizji czy podczas chodzenia.
Jakie będziesz mieć korzyści? :
- zwiększy się Twoja odporność,
- mięśnie będą bardziej wytrzymale i sprężyste ,podniesie się sprawność i wydolność fizyczna,
- będziesz mieć lepszą pojemność płuc,
- Twój mózg będzie bardziej dotleniony , a więc pobudzi się sprawność intelektualna,
- poprawisz refleks i koordynację ruchową,
- uzyskasz ładą zgrabną, sylwetkę, poprawi się postawa ciała,
- poprawi się stan skóry, będziesz wyglądać młodziej,
- rozładuje się napięcie i zniweluje stres, poprawi się samopoczucie,
- jakość snu będziesz mieć lepszą,
- uzyskasz więcej energii i wigoru.
Drogi uczniu!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Produkty szkodliwe dla zdrowia
Istnieją produkty, których nie powinniśmy jeść, a jeśli już to sięgać po nie naprawdę sporadycznie, Są to:
⦁ COCA-COLA oraz inne napoje gazowane – wypłukują wapń z kości, mają dużo cukru, konserwantów i sztucznych barwników.
⦁ JEDZENIE TYPU FAST FOOD – jest wysoko przetworzone, naładowane tłuszczem, solą i sztucznymi dodatkami. Brakuje w nich najważniejszych wartości odżywczych – błonnika, witamin, soli mineralnych.
⦁ FRYTKI – mają szkodliwe tłuszcze, które są przyczyną: raka, skrzepów, zapaleń, otyłości itp.
⦁ CHIPSY, ŻELKI - są pełne sztucznych barwników, substancji smakowych i konserwantów, które są rakotwórcze. Chipsy zawierają szkodliwe tłuszcze.
SŁODYCZE – duża ilość cukru jest niezdrowa, powoduje otyłość. Słodycze odgrywają dużą rolę w powstawaniu próchnicy zębów, zaburzają pracę układu nerwowego. Produkty te nie dostarczają organizmowi składników odżywczych, a jedynie kalorie.
Ogranicz także do minimum spożycie:
⦁ TŁUSZCZÓW POCHODZENIA ZWIERZĘCEGO – powodują otyłość.
⦁ SOLI – nadmiar prowadzi do wzrostu ciśnienia tętniczego krwi, zatrzymuje wodę w organizmie, odkłada się w wątrobie z innymi toksynami.
⦁ BIAŁEGO CUKRU DO SŁODZENIA HERBATY – powoduje szkody w organizmie takie jak w przypadku słodyczy.
ZANIM ZJESZ - ZASTANÓW SIĘ!!!
Oczywiście nic się nie stanie, jeśli sięgniesz po tego typu jedzenie okazjonalnie, ale, gdy stanowi oni dużą część Twojej diety, narażasz siebie na ryzyko zachorowania na poważne choroby, takie jak: rak, choroba niedokrwienna serca, cukrzycę itp.
Gotowa, mocno przetworzona żywność
jest niebezpieczna dla naszego zdrowia!